Szkice z andragogiki i gerontologii

Rok wydania: 2007
Format: A5
Stron: 229

Cena: 36,75 zł (zawiera 5% VAT)

Autorka – prof. Olga Czerniawska – od wielu lat stara się wprowadzić do andragogiki i gerontologii badania biograficzne i myśl biograficzną, jako metody pracy z ludźmi dorosłymi i starszymi. Od lat o tym pisze i mówi przy różnych okazjach, prowadzi seminaria w oparciu o tę metodę. Lansuje tematy, które wydają się kluczowe dla andragogiki: dorosłość, role społeczne rodziców, starość, a ostatnio podróż jako projekt edukacyjny, pamięć serca, pamięć szkoły, rola przeszłości w życiu, środowisko niewidzialne oraz zegar społeczny.

 

„Czas życia jednostki i czas Historii nachodzą na siebie. Zjawiska szybkich przemian społecznych, ekonomicznych, politycznych, kulturalnych i cywilizacyjnych nacierają na ludzi i przyczyniają się do poczucia zagubienia, obcości, wyobcowania. Ludzie szukają swoich czasów. Tego, co znali i cenili, w czym się czuli dobrze. Szukają wartości, stylu życia, własnej niszy. Zjawiska te starałam się ukazać w poszczególnych szkicach.

Czas wolny rozszerza się przez zjawisko bezrobocia i wcześniejszej emerytury. Dlatego zrozumieć problemy andragogiki i gerontologii możemy, jak się wydaje, studiując i analizując biografie”.

prof. O. Czerniawska

 

Spis treści

I. Edukacja jako pomoc w rozwoju w andragogice i gerontologii

II. Dylematy andragogiki. Między nauczaniem, uczeniem się a autoedukacją

III. Andragogika a perspektywy badań biograficznych

IV. Funkcja nauczyciela akademickiego – andragoga

V. Od badań biograficznych do dydaktyki

VI. Edukacyjna funkcja dydaktyki biograficznej na przykładzie seminariów licencjackich i magisterskich

VII. Wokół projektu polsko-francuskich badań biograficznych. Wydarzenia osobiste. Wydarzenia globalne

VIII. Wydarzenia globalne i osobiste starszego pokolenia Polaków w świetle badań biograficznych

IX. Drogi edukacyjne osób starszych, ich początki

X. Warsztaty biograficzne a rynek edukacyjny

XI. Edukacyjna funkcja badań biograficznych. Wydarzenia globalne i wydarzenia osobiste trzech generacji

XII. Edukacyjne dylematy pamięci

XIII. Pamięć szkoły w badaniach andragogicznych

XIV. Podróż i jej andragogiczny wymiar

XV. Podróż w pamięci ludzi starszych

XVI. Instytucje drugiej szansy w badaniach biograficznych

XVII. Nowe instytucje oświaty dorosłych we Włoszech